Egyedüli külföldiként nyújtottunk be pályázatot az osztrák állami autópálya építtető és üzemeltető ASFINAG egy régészeti tenderére májusban. A megbízást szeptemberben elnyertük, így Drasenhofen mellett két lelőhelyen mintegy 20 ezer négyzetmétert kutatunk át, másik két területen, kb. 55 ezer négyzetméteren pedig régészeti megfigyelés és megelőző feltárás a feladatunk.
A Bécs-Brno között épülő A5-ös autópálya az osztrák fővárost fogja összekötni a cseh határral. Az építkezés 2007-ben kezdődött el a bécsi kivezető szakasszal, most a második ütem fejeződik majd be Schrick-Poysbrunn között, 25 kilométeren.
Mi a Poysbrunn és az osztrák-cseh határ között épülő utolsó, 9 kilométeres szakasz munkáiba kapcsolódunk most be. Mintegy 75 ezer négyzetméteren fogunk végezni megelőző feltárást és régészeti megfigyelést a Drasenhofen települést elkerülő út nyomvonalán.
Az osztrák régészeti előírásoknak megfelelően 2016 novemberében és decemberében a területen már végeztek próbafeltárást. Az ennek során talált leletek alapján valószínűsíthető, hogy a felső-paleolitikum vadászainak hagyatékát fogjuk feltárni.
A munkákat Tännau mellett kezdtük októberben, ahol megelőző régészeti feltárásra vonultunk ki. Már az első hetek gépi humuszolása és bontási munkálatai is érdekes leletegyütteseket tartogattak.
A
z egyes szelvény déli szakaszán egy 18. század végén elpusztult vidéki gazdaság gödrei és hús füstölésére szolgáló melléképületei kerültek elő. A húsfüstölő két különálló szeparéból állt: egy négyszögletes alapú, enyhén lejtős munkagödörrel és egyszerű sátortetős lefedéssel ellátott égető térből, és egy valószínűleg ún. „Blockbau” felmenő falazattal ellátott kisebb épületből. A két helységet egy közvetlen csatorna kötötte össze, ahol csak a meleg füst tudott az egyik helyiségből a másikba átáramolni.
A következő hetekben folytatjuk a gépi humuszolást a dombhát déli irányába, ill. elkezdjük a hatos szelvény paleolit lelőhelyének kézi kutatását.